Światy Jądra/Legendy
|
Światy Jądra albo Światy Środka to nazwa regionu galaktyki, tworzącego pierścień otaczający Głębokie Jądro i ograniczony Koloniami. Obszar ten był uważany za najstarszą cywilizowaną część galaktyki oraz centrum kultury, edukacji, finansów czy technologii. Znajdowało się tam Coruscant, długotrwała stolica Republiki i kolejnych dominujących galaktycznych rządów.
Znaczenie i wizerunek
- Ci, którzy tu nie mieszkają, żałują tego.[1]
- — Powiedzenie mieszkańców Jądra.
Region ten, choć nie leżał w samym środku galaktyki, często uważany był za jej nieoficjalne centrum, co odzwierciedlały nawet koordynaty Coruscant (0, 0, 0). W rezultacie prawie wszystkie korporacje międzyplanetarne miały swoje biura gdzieś w tym obszarze, a w większości przypadków lokowały tam swoją kwaterę główną. Światy Jądra szczyciły się więc m.in. fabrykami, stoczniami, centrami handlowymi i medycznymi oraz potentatami rolniczymi. Wśród tamtejszych planet znajdowały się najgęściej zaludnione światy w galaktyce, niekiedy pokryte miastami obejmującymi całe globy.
Region ten przyciągał również zwykłych obywateli, pragnących sławy bądź lepszego życia, przez co imigracja była nieustającym zjawiskiem na dużą skalę. Pozytywnym aspektem tej sytuacji był napływ kreatywnych istot z całej galaktyki, z drugiej strony jednak nie wszystkie mogły sprostać kosztom życia w Jądrze i na wielu planetach tworzyły się dzielnice biedoty. Pomimo licznej ludności napływowej, większość światów w tym regionie nadal była zdominowana przez ludzi, co przypisywano długoletniemu umacnianiu ludzkiej kultury przez Republikę; trend ten umocnił się jeszcze po wprowadzeniu Nowego Ładu Palpatine'a.
Szczycący się reputacją swoich ojczystych planet mieszkańcy Jądra byli powszechnie uważani za snobów przez obywateli innych części galaktyki. Faktem jest, że duże wpływy w tym regionie posiadały rody arystokratyczne, takie jak np. Tagge'owie, i że mieszkańcy tych obszarów prowadzili z reguły łatwiejsze i bezpieczniejsze życie od obywateli z dalszych zakątków przestrzeni. Ekonomia Światów Jądra była podtrzymywana przez liczne przedsięwzięcia biznesowe i handlowe (wszystkie pięć najważniejszych tras nadprzestrzennych galaktyki miało swój odcinek w tym rejonie), a lokalne siły militarne skutecznie odstręczały piratów i potencjalnych intruzów, choć nawet tu zdarzały się konflikty. Silna gospodarka i symboliczne znaczenie tego obszaru sprawiało, że był on kuszącym celem dla frakcji dążących do większej władzy.
Historia
Kolonizacja
Początki tego obszaru związane są z Coruscant, planetą, która była uważana za ojczyznę całego gatunku ludzkiego. Choć w tym okresie późniejsza stolica galaktyki znajdowała się jeszcze pod kontrolą Rakatan, przez mniej więcej tysiąc lat od 27 000 BBY z Coruscant odlatywały już ludzkie ekspedycje kolonizacyjne. Tak zwane statki hibernacyjne, nie posiadające nieznanego wtedy jeszcze hipernapędu, dotarły ze swoją uśpioną załogą do takich planet, jak Alderaan, Alsakan czy Metellos, a w niektórych przypadkach zdołały nawet opuścić Jądro, dolatując chociażby do Csilli.
W końcu Bezkresne Imperium upadło; jeszcze wcześniej w nieznane odeszli również Architekci, których ślady obecności odnaleziono między innymi w układzie Koreliańskim. Mieszkańcy Jądra zdołali opracować hipernapęd i skolonizować kolejne zakątki swojego regionu. Zaczęły kształtować się pierwsze zaczątki Republiki, a pewien duroski fizyk nazwał te pierwsze zasiedlone obszary Tetraedrem, twierdząc, że planety na ich granicach tworzą idealną piramidę. Wkrótce odkrycie nowych szlaków nadprzestrzennych pozwoliło na rozpoczęcie ekspansji Klina, co już niedługo zaczęło przynosić dochody planetom-kolonizatorom. Znajdująca się w obrębie Światów Środka część Klina, ograniczonego Perlemiańskim Szlakiem Handlowym i Szlakiem Koreliańskim, była nazywana Grotem Strzały bądź Wewnętrznym Jądrem i była uważana za najbardziej prestiżowy rejon w centrum galaktyki. Kolejnymi skolonizowanymi obszarami Jądra były jego południowe rejony, które w wyniku kontaktów z licznymi obcymi kulturami (takimi jak Herglicowie bądź Devaronianie) stały się wyjątkowo zróżnicowane kulturowo.
Początkowo kolonizacja Światów Jądra ograniczała się do rejonów na wschód od Coruscant, tworzących półokrąg sięgający do okolic Abregado-rae. Anomalie nadprzestrzenne uniemożliwiły szeroko zakrojoną eksplorację drugiej połowy pierścienia. Chociaż w ciągu następnych tysiącleci zasiedlono część planet z tamtego obszaru, nie były one już uważane za pełnoprawne Światy Środka, a minus w ich koordynatach oznaczający pozycję na zachód od stolicy stał się przedmiotem drwin pozostałych mieszkańców Jądra.
Czasy Republiki
Około 25 000 BBY Coruscant postanowiło zebrać część sąsiadujących planet i utworzyć jedno państwo. Wśród założycieli Republiki znalazły się ośrodki kultury, polityki, handlu i wojska, ale wszystkie z nich należały do Światów Jądra. Wkrótce nowe państwo zaczęło rosnąć i wychodzić poza granice tego regionu.
W 17 000 BBY wybuchł pierwszy z serii konfliktów, w których planeta Alsakan zbuntowała się przeciwko zbyt silnej pozycji Coruscant. Nierozstrzygnięty spór ciągnął się przez tysiąclecia, tymczasem jednak Światy Jądra musiały zmierzyć się z zagrożeniem z zewnątrz. W 15 500 BBY stolica Republiki została zaatakowana przez Duinuogwuinów, zdołano jednak doprowadzić do pokoju. W następnych tysiącleciach region ten był najeżdżany w krótkich odstępach czasu podczas wielkiej wojny nadprzestrzennej, wielkiej wojny Sithów, wojen mandaloriańskich czy wojny domowej Jedi, lecz za każdym razem przeciwnik ostatecznie zostawał odparty, choć niekiedy spustoszeniu ulegało samo Coruscant. Nowe wojny Sithów również dosięgły granic Światów Środka, lecz i tu Republika wyszła z nich zwycięsko.
Kolejne rządy
W 22 BBY wybuchły wojny klonów. Większość Jądra, z wyjątkiem takich enklaw jak Skako i Scipio, opowiedziała się po stronie Republiki. Na terenie tego regionu rozegrało się kilka bitew, w tym inwazja Separatystów na stolicę, lecz ostatecznie Konfederacja poniosła klęskę. Niedługo później, w 19 BBY, Palpatine przekształcił Republikę w Imperium, czyniąc Coruscant jego stolicą. Represje imperatora wobec obcych ras i przeciwników jego ideologii nie ominęły Światów Jądra, choć planety istotne ekonomicznie, takie jak choćby Duro, mogły liczyć na taryfę ulgową. Mieszkańcy Nowego Plymptona, Caamas czy zniszczonego przez Gwiazdę Śmierci Alderaana nie mieli tyle szczęścia.
W końcu wybuchła galaktyczna wojna domowa. Rebelianci ścierali się z Imperium w całej galaktyce, także w obrębie Światów Jądra. Po śmierci Imperatora Nowa Republika zabrała się za podbój tego regionu i w 6 ABY zdobyła Coruscant. W następnych latach Republika musiała jednak bronić swojej zdobyczy - w 9 ABY planeta była oblegana przez siły Thrawna, zaś rok później nagły atak odrodzonego Palpatine'a z Głębokiego Jądra sprawił, że Światy Jądra zostały w dużej części odbite przez Imperium. Wkrótce jednak cała kampania zakończyła się porażką i region ponownie zmienił swoją przynależność. Resztki Imperium spróbowały ataku na ten obszar jeszcze w 17 ABY, lecz bezskutecznie.
Wojna z Imperium się zakończyła, lecz w 26 ABY Jądro zostało zaatakowane ponownie, tym razem przez Yuuzhan Vongów. Najeźdźcy z innej galaktyki zajęli między innymi Coruscant, gdzie spędzili dwa lata, terraformując planetę wedle swojego upodobania, dopóki nie została odbita. Po okresie pokoju w regionie wybuchła kolejna wojna, wywołana przez buntującą się przeciwko scentralizowanej władzy Korelię, stolica pozostała jednak w rękach Sojuszu Galaktycznego.
W 130 ABY sytuacja polityczna była już zupełnie inna. Sojusz utracił Coruscant i inne Światy Jądra na rzecz Imperium Fela, wkrótce zaś w wyniku zamachu stanu terytoria te weszły we władanie Imperium Sithów Dartha Krayta. Kontrolowana przez Sithów część tego regionu została ustanowiona strefą bezpieczeństwa.
Słynne planety
Przypisy
- ↑ Those who don't live here wish they did. - The Essential Atlas, s. 11.
Źródła
- Rycerze Starej Republiki: Wektor (Tylko wspomniane)
- Noce Coruscant I: Pogrom Jedi
- Mroczne czasy: Wektor
- The Queen of Air and Darkness na stronie Wizards of the Coast ({{{1}}}) (Tylko wspomniane)
- Gwiazda Śmierci (powieść)
- Horning In na stronie Wizards of the Coast ({{{1}}}) (Tylko wspomniane)
- Ride Herd na stronie Wizards of the Coast ({{{1}}}) (Tylko wspomniane)
- The Essential Atlas
- Essential Atlas Extra: The Knight Errant Gazetteer na stronie StarWars.com ({{{1}}})
- Ilustrowany przewodnik po planetach i księżycach Gwiezdnych wojen
- The Jedi Path: A Manual for Students of the Force
- J't'p'tan: Temples and Tybis na stronie Wizards of the Coast ({{{1}}})
- Message to Spacers 6 na stronie Wizards of the Coast ({{{1}}})
- Message to Spacers 9 na stronie Wizards of the Coast ({{{1}}})
- Wielki Ilustrowany Przewodnik (wydanie specjalne)
Główne regiony | Głębokie Jądro - Światy Jądra - Kolonie - Wewnętrzne Rubieże - Obszar Ekspansji - Środkowe Rubieże Przestworza Huttów - Zewnętrzne Rubieże - Nieznane Regiony - Dzika Przestrzeń |
Główne trasy nadprzestrzenne | Perlemiański Szlak Handlowy - Szlak Koreliański -
Rimmański Szlak Handlowy - Droga Hydiańska Koreliańska Trasa Handlowa |
Ciała niebieskie i obszary | Gromada gwiazd - Gwiazda - Sektor - Układ planetarny - Mgławica - Planeta - Księżyc - Asteroida |
Inne | Normalna przestrzeń - Nadprzestrzeń - Inna przestrzeń - Przestworza międzygalaktyczne - Galaktyka Yuuzhan Vongów |