Bez dezintegracji, proszę
Bez dezintegracji, proszę | |
No Disintegreations, Please |
---|
Autor/rzy: | Paul Danner |
Informacje wydawnicze | |
---|---|
Wydanie oryginalne: | West End Games 1997 |
Wydanie polskie: | Wydawnictwo Amber 2001 |
Przekład: | Maciej Szymański |
Typ publikacji: | Opowiadanie |
Pełne informacje o wydaniach | |
Chronologia w uniwersum | |
Kanoniczność: | Legendy |
Okres historyczny: | Era Nowej Republiki |
Czas akcji: | 10 ABY, retrospekcje 1 ABY |
Bez dezintegracji, proszę (No Disintegreations, Please) to opowiadanie, które napisał Paul Danner. Pierwszy raz ukazało się w Adventure Journalu 14. Ilustracje do tego wydania wykonał Matt Busch. Opowiadanie zamieszczono także w zbiorze opowiadań pt. Opowieści z Nowej Republiki (w Stanach 1999), które w Polsce wydano w 2001 roku.
Streszczenie
Wśród rdzawych piasków Ladarry w upadłej osadzie nazywanej Nowa Nadzieja znajduje się bar Ellstree. Nad wejściem do baru zawieszono tabliczkę, skrzypiącą z powodu podmuchów wiatru, z napisem: Bar Ellstree – zimny lum; droidy mile widziane; bez dezintegracji, proszę. Wewnątrz baru grono obdartych dzieci siedzi wokół człowieka, którego nazywają opowiadaczem. Dzieci są sierotami i ulicznikami, ostatnią generacją mieszkańców upadłej kolonii, nie mogącymi opuścić Ladarrę lub przenieść się, do któregoś z nowych i większych miast planety. Natomiast opowiadacz, ubrany w podobne łachmany, jest starszawym mężczyzną, którego oczy ciągle wodzą po okolicy wypatrując niebezpieczeństwo. Tym razem dzieci nie chcą słuchać tych samych opowieści. Opowiadacz w końcu decyduje się opowiedzieć im coś nowego. Opowieść, o której twierdzi, że opowiedziano mu ją dawno temu.
W morzu bujnych lasów Vryssy znajduje się imperialna baza. Jej dowódca, generał Gaege Xarran, czeka na lądowisku na przybycie swojego brata Rivo Xarrana. Rivo jest specjalistą komputerowym i oszustem przepadającym za hazardem i piciem, któremu nie bardzo odpowiada zarabianie uczciwym sposobem. Tym razem wkopuje się w coś bardzo niebezpiecznego. Przypadkowo natrafia na dane dotyczące szefa syndykatu kryminalnego Hutta Jabby i oczarowany wizją szybkiego zysku sprzedaje te informacje. Jabba, dzięki własnym ekspertom, dociera do źródła przecieku i decyduje się udzielić przykładową lekcję wszystkim śmiałkom, którzy chcieliby postąpić podobnie. Za 50 000 kredytów wynajmuje słynnego łowcę nagród Bobę Fetta, który jeszcze nigdy nie zawalił zlecenie. Ścigany przez Fetta, Rivo, zamierza skorzystać z ochrony swego brata, byłego członka Gwardii imperialnej. Generał Xarran mimo, że chce pomóc bratu jest zdegustowany jego wyczynami i tchórzostwem. Dodatkowo kompletnie nie docenia Bobę Fetta.
W koronie jednego z drzew gęstego lasu otaczającego bazę, Boba Fett obserwuje przybycie swojej ofiary. Kiedy schodzi z drzewa zaskakuje go patrol zwiadowców imperialnych na śmigach, jednak Fett szybko unicestwia żołnierzy zdradzając tym samym swoją obecność na planecie.
W centrum dowodzenia bazy komandor Tyrix odbiera wiadomość o losie jednego z patroli. Zaskoczony utratą patrolu generał Xarran wysyła dwa oddziały na poszukiwanie łowcy nagród. Generał, zadowolony z niemal pewnego sukcesu traci nieco pewności siebie kiedy dochodzi do zerwania łączności w bazie.
Fett uruchamia nowy prototyp urządzenia zagłuszającego, które skutecznie odcina łączność w szerokiej okolicy. Niestety urządzenie funkcjonuje pięćdziesiąt osiem minut zanim eksploduje, więc Boba Fett musi wymyślić co zrobi z zaoszczędzonym czasem po wykonaniu planu. Szybko wybiera jeden z wysłanych przeciwko niemu AT-AT i wystrzeliwuje chwytak magnetyczny, który przyczepia się do brzucha maszyny kroczącej. Przy pomocy wyciągarki dostaje się do środka AT-AT i eliminuje jego załogę. Zachwycony nowym pojazdem odnajduje w lesie drugi transporter i niszczy go przy pomocy dział wraz z towarzyszącymi mu mniejszymi dwoma AT-ST. Resztę czasu poświęca pogoni za szturmowcami rozsianymi po lesie.
Kiedy w pomieszczeniu kontrolnym bazy wreszcie przywrócono łączność, z niedowierzaniem odkryto, że nie można połączyć się z wysłanymi do lasu oddziałami. Niedługo komandor Tyrix odkrywa jedno z wysłanych AT-AT stojące przed bramą, jednak maszynę rozrywa eksplozja na oczach generała. Xarran jest zszokowany. Postanawia zabarykadować się w bazie i włącza sieć śmierci – okalający całą bazę wysoki płot podłączony do prądu. Boba Fett wybiera miejsce oddalone od głównej bramy, między dwiema wieżami. Stojąc przed płotem włącza autopilota na swym statku Slave I, który natychmiast atakuje bazę. Statek przy pomocy pocisków udarowych i torped protonowych wyrządza poważne szkody. Szybko ruszają za nim myśliwce TIE i walka, która się wywiązuje skutecznie odwraca uwagę patroli. Fett uruchamia plecak odrzutowy i przelatuje ponad płotem na teren bazy. Oczyszcza ze szturmowców jedną z wież i podłącza się do terminala komputerowego. Używa kody deszyfrujące uzyskane od pewnego Bothanina i wywołuje schemat garnizonu.
Obserwując lot Slave I, generał Xarran zauważa na podstawie jego schematycznych manewrów, że statek jest prowadzony przez komputer i uświadamia sobie, że łowca nagród jest już na terenie garnizonu. Odsyła Rivo do jego kwatery i rozkazuje ogłosić alarm. Wtedy Tyrix zostaje zaalarmowany, że ktoś przy konsolecie sterującej na podpoziomie trzecim używa stare kody i wyłącza systemy bazy. Gaege decyduje uszczelnić ten obszar i zabić Fetta przy pomocy gazu bojowego Chemtrox. Jednak Boba Fett tylko uszczelnia swoją zbroję i przeczekuje atak z pomocą filtrów i dwugodzinnemu zapasowi powietrza. Przy okazji kończy swoją pracę wyłączając wszystkie systemu bazy. Generał zaskoczony niepowodzeniem i docinkami Tyrixa eliminuje komandora strzałem z blastera. Zamierza wykorzystać jedyny nie wyłączony system – system autodestrukcji bazy. Po jego uruchomieniu szybko wyrusza w pobliże kwatery Rivo z zamiarem pokazania zadufanemu łowcy nagród gdzie jego miejsce.
Fett przebija się przez bazę eliminując po drodze wszędobylskich szturmowców. Kieruje się w kierunku źródła sygnału naprowadzającego generowanego przez mikroskopijne urządzenie, które za małą fortunę polecił wszczepić pod skórę Rivo na Inat Prime. Kiedy szykuje się wejść do kwatery, z której wychodzi sygnał, zostaje zaatakowany przez generała Xarrana. Trafiony Fett chowa się w kwaterze Rivo. Podczas wymiany ognia obaj odnoszą rany. W końcu Gaege popełnia błąd nie wyłączając reflektor punktowy na swoim karabinie laserowym. Boba Fett znając położenie podchodzącego go generała zabija go przy pomocy detonatora termicznego.
Pokiereszowany łowca nagród wchodzi wreszcie do odświeżacza, w którym powinien znajdować się Rivo, jednak znajduje tylko holoprojektor. Zaskoczony patrzy na obraz Rivo, który stwierdza, że znajduje się już poza planetą. Rivo w ramach aktu dobrej woli zdradza Fettowi, że baza niedługo eksploduje i proponuje mu, żeby zgarnął nagrodę i Jabbowi powiedział, że zginął w eksplozji. Rivo obiecuje zaszyć się w jakiejś odległej dziurze i zmienić tożsamość. Fett zgadza się, ale stwierdza, że pewnego razu go odnajdzie.
Dzieci siedząc wokół opowiadacza słuchają w napięciu jego opowieść o sławnym łowcy nagród. Pewna dziewczynka pyta go jak kończy się ta historia. Opowiadacz mówi więc, że w końcu Boba Fett dorwał Rivo w jakiejś knajpie gdzieś w Zewnętrznych Rubieżach. Opowiadacz przegania dzieci na piętro do łóżek, bo jest już późna pora. Na odchodnym dziewczynka pyta jeszcze raz opowiadacza czy Boba Fett jest dobrym czy złym człowiekiem. Opowiadacz odpowiada jej, że na to pytanie może sobie odpowiedzieć tylko ona sama. Kiedy dzieci znikają, z kąta kantyny odzywa się ktoś twierdząc, że na to pytanie może odpowiedzieć także ktoś inny. Opowiadacz domyśla się, że w kantynie jest z nim Boba Fett. Opowiadacz, który dawno zdążył już nie myśleć o sobie jako o Rivo stwierdza, że w końcu jego historia nabywa autentyczności aż do końca. Boba Fett wyciąga mały przedmiot i rzuca go Rivo. Ten, przygotowany na śmierć, patrzy na przedmiot i zauważa, że jest to bon kredytowy wystawiony na 50 000 kredytów. Pyta Fetta co to znaczy a ten odpowiada, że początek, koniec lub odpowiedź na pytanie tej dziewczynki i wychodzi z kantyny. Rivo wybiega za nim, lecz Boby Fetta już nie ma, natomiast pod nogami zauważa jedynie szczątki tablicy doniedawna wiszącej nad wejściem do baru.
Zawartość
Postacie | Stworzenia | Modele droidów | Wydarzenia | Miejsca |
Organizacje i tytuły | Rasy rozumne | Pojazdy i statki | Broń i technologia | Różne |
Postacie
|
Stworzenia
|
Modele droidów
|
Miejsca
|
Organizacje i tytuły
Rasy rozumne
Pojazdy i statki
Broń i technologia
Różne
|
Wydania
Data premiery | Kraj wydania | Numer ISBN | Wydawnictwo | Objętość | Format | Cena |
---|---|---|---|---|---|---|
1997 (w Adventure Journal 14) | USA | --- | West End Games | 26 stron | Druk (twarda) | --- |
1999 (w Opowieści z Nowej Republiki) | USA | --- | Bantam Spectra | 26 stron | Druk (twarda) | --- |
2001 (w Opowieści z Nowej Republiki) | Polska | --- | Wydawnictwo Amber | 26 stron | Druk (miękka) | --- |