Po pierwsze - nie szkodzić

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Po pierwsze - nie szkodzić
Do No Harm
Autor/rzy: Erin Endom
Informacje wydawnicze
Wydanie oryginalne: West End Games
1 maja 1996
Wydanie polskie: Wydawnictwo Amber
2000
Przekład: Katarzyna Laszkiewicz
Typ publikacji: Opowiadanie
Pełne informacje o wydaniach
Chronologia w uniwersum
Kanoniczność: Legendy
Okres historyczny: Era Imperium


Po pierwsze - nie szkodzić (ang. Do No Harm) to opowiadanie, które po raz pierwszy ukazało się 1 maja 1996 w dziesiątym numerze Adventure Journal. Do Polski trafiło jako część antologii Opowieści z Imperium w 2000 roku.

Streszczenie

Doktor Aurin zostaje włączona w skład grupy rebelianckich komandosów porucznika Haslama, mających odbić Gebnerreta Vibriona z więziennej planety Selnesh w układzie Irishi. Jest potrzebna do tego zadania, ponieważ Vibrion cierpi na syndrom Zithroma, chorobę wymagającą stałego przyjmowania leków. Podczas odprawy poznaje pozostałych komandosów: Melennę, Gowana, Enkheta i Liaka. Po przedstawieniu planu, Haslam prosi Aurin aby została chwilę dłużej. Gdy reszta komandosów wychodzi, Haslam prosi panią doktor aby, jeżeli nie uda jej się pomóc Gebnerretowi, pomogła zapewnić mu lekką śmierć. Ta pomimo wielu rozterek moralnych w końcu zgadza się. Na pokładzie statku, mimo protestów, dostaje od Melenny blaster. Na Selnesh, dowódca podaje się za porucznika Grallanta, Enkhet i Gowan udają szturmowców, a Aurin, Melenna i Liak zostają przedstawieni jako przemytnicy prawdopodobnie współpracujący z Rebelią. Gdy więźniowie zostają odprowadzeni do sekcji więziennej, Haslam prosi tamtejszego kapitana i jego podwładnych o opuszczenie stanowiska tłumacząc to tym, że pracuje dla wywiadu i chce sam przesłuchać więźniów. Gdy już zostają sami, udają się do celi Vibriona, gdzie ukazuje się, że nie jest w aż tak złym stanie, bo udało mu się przemycić trzy fiolki clondeksu - leku na syndrom Zithroma. Po podaniu kolejnej dawki leku, komandosi zabierają Vibriona tunelem awaryjnym poza sekcję więzienną. Gdy zbliżają się do hangaru, Aurin zauważyła ukrywającego się szturmowca. Domyśla się, że jest to zastawiona na nich pułapka, ale nie ma czasu ostrzec pozostałych komandosów, więc wyszarpuje blaster z kabury i eliminuje wroga. Komandosi zauważają, że coś nie gra i otwierają ogień. Liak rzuca granat udarowy i wszystkim udaje się dostać na wahadłowiec. Gdy już oddalili się od Selnesh, Aurin podaje kolejną dawkę leku Gebnerretowi oraz opatruje Haslama i Gowana. Gdy już skończyła pracę, zaczyna mieć wyrzuty sumienia z powodu zabicia szturmowca. Zauważa to Gawon, któremu udaje się ją trochę pocieszyć. Potem Aurin dostaje medal Za osiągnięcia na polu walki, ale wrzuca go na dno szuflady, żeby więcej go nie oglądać.

Zawartość

W tym haśle należy dodać lub uzupełnić spis zawartości.
[Pokaż/Ukryj]
Postacie Stworzenia Modele droidów Wydarzenia Miejsca
Organizacje i tytuły Rasy rozumne Pojazdy i statki Broń i technologia Różne

Postacie

Wydania

Data premiery Kraj wydania Numer ISBN Wydawnictwo Objętość Format Cena
1996, 1 maja (Adventure Journal 10) USA --- West End Games 17 stron Druk (miękka) ---
1997, 3 listopada (w Opowieści z Imperium) USA --- Bantam Spectra 17 stron Druk (miękka) ---
2000 (w Opowieści z Imperium) Polska --- Wydawnictwo Amber 17 stron Druk (miękka) ---


Opowiadania opublikowane w Adventure Journal
[Pokaż/Ukryj]
Adventure Journal 1 Pierwszy kontakt - A Glimmer of Hope - Escape from Balis-Baurgh - Breaking Free - Chessa's Doom
Adventure Journal 2 Whispers in the Dark - Out of the Cradle - Big Quince
Adventure Journal 3 Mission to Zila - When the Domino Falls - Changing the Odds - Droid Trouble - Explosive Developments
Adventure Journal 4 Próba ognia - Ostatnia scena - Shadows of Darkness - Starter's Tale
Adventure Journal 5 One of a Kind - A Bitter Winter - Turning Point - Vengeance Strike
Adventure Journal 6 To Fight Another Day - Rendezvous with Destiny - Ringers - Finder's Fee - Kella Rand, Reporting...
Adventure Journal 7 Mist Encounter - Stracona szansa - Odwrót z Coruscant - Passages
Adventure Journal 8 Punkt widzenia - Uhl Eharl Khoehng - W blasku chwały
Adventure Journal 9 Pogromcy smoków - Combat Moon - Lumrunners - Easy Credits
Adventure Journal 10 Only Droids Serve the Maker - Po pierwsze - nie szkodzić - The Capture of Imperial Hazard - Desperate Measures
Adventure Journal 11 Command Decision - Spare Parts - The Most Dangerous Foe - Najdłuższy upadek
Adventure Journal 12 Wypad - Betrayal by Knight - Small Favors - Idol Intentions
Adventure Journal 13 Wypad - Konflikt interesów - Ostatnie rozdanie - Dzień zwany Nocą Umarłych - The Occupation of Rhamalai
Special Ops: Ship Jackers
Adventure Journal 14 Murder in Slushtime - The Breath of Gelgelar - Bez dezintegracji, proszę - Crimson Bounty - Special Ops: Drop Point
Adventure Journal 15 Firestorm - Laughter After Dark - The Great Herdship Heist - Two for One - The Draw
Adventure Journal 16 W ciemności - A Servant of the Empire - Zabawa w Hutta i myszkę - Credit Denied
Adventure Journal 17 Pasjans według Jade - Love Is a Warm Blaster - Shifting Gears - Special Ops: The Art of Infiltration
Opowieści z Imperium
[Pokaż/Ukryj]