Droid-myśliwiec o zmiennej geometrii skrzydeł, Mark I/Legendy
|
To oburzające. Nie macie dowodów!
Ten artykuł wymaga uzupełnienia źródeł. To hasło nie posiada kompletu źródeł dla zawartych w nim informacji. Jeśli znasz ich pochodzenie, skoryguj/dodaj ich spis w sekcji Źródła oraz zweryfikuj ich prawdziwość. Następnie poproś Strażników o usunięcie szablonu. |
Być może w archiwach są braki.
Ten artykuł wymaga poszerzenia. Prosimy, rozbuduj go, korzystając z zaleceń edycyjnych i uwag zawartych w dyskusji. |
Myśliwiec typu Vulture |
Podstawowe dane | |
---|---|
Pełna nazwa: | Droid-myśliwiec o zmiennej geometrii skrzydeł, Mark I |
Producent: | |
Rodzaj: | Myśliwiec kosmiczny |
Specyfikacja techniczna | |
Długość: | 3,5 m[1] |
Prędkość w atmosferze: | 1180 km/h |
Uzbrojenie: |
|
Kadłub: | Stop aluminium[1] |
Różne | |
Cena: |
|
Rola: | Myśliwiec |
Przynależność: |
Droidy-myśliwce o zmiennej geometrii skrzydeł, Mark I znane również jako myśliwce typu Vulture oraz droidy-sępy, to zautomatyzowane myśliwce Federacji Handlowej, będące odpowiedzią na braki kadrowe i niemożność rekrutowania nowego personelu. W wyniku tych trudności Federacja zdecydowała się oprzeć w walce kosmicznej przede wszystkim na wielkich ilościach zdalnie kierowanych myśliwców-robotów.
Charakterystyka
Każda z tych maszyn posiadała elektroniczny "mózg" o ograniczonej autonomiczności, przechowujący w pamięci cały garnitur podstawowych manewrów bojowych, uników itp., pozwalający na skuteczne działanie operacyjne. Polecenia taktyczne (atak na konkretny cel, przejście na pozycję patrolową itp.) przekazywane były do maszyny za pośrednictwem sygnału sterującego ze statku-matki. Taki system pozwalał na wykorzystanie przewagi w szybkości reakcji, jaką posiadał automat nad żywym przeciwnikiem, oraz na znaczne polepszenie koordynacji między walczącymi jednostkami. Ze względu na dużą ilość kontrolowanych równocześnie maszyn oraz konieczność uzyskania przewagi liczebnej (aby poradzić sobie z żywymi pilotami), myśliwce z reguły nie były sterowane indywidualnie, a polecenia przekazywało się ich poszczególnym grupom.
Jedną z cech charakterystycznych droidów typu Vulture było ich przystosowanie do działania na powierzchni planety. Droidy tego typu mogły transformować się w swego rodzaju maszyny kroczące, zdolne poruszać się po powierzchni ziemi. W tej postaci mogły służyć w charakterze cięższego wsparcia dla lekkich droidów bojowych Federacji, a w przypadku zaistnienia potrzeby wsparcia powietrznego lub pojawienia się wrogich jednostek latających, mogły znów powrócić do trybu myśliwskiego. Droid były tak skonstruowane, aby również w trybie kroczącym mogły korzystać ze swoich wyrzutni torped. Podczas wojen klonów niektórzy dowódcy sił Separatystów wykorzystywali tę unikalną cechę sępów aby skrócić czas startu myśliwców z okrętu: zamiast trzymać droidy w hangarach, umieszczali je w trybie naziemnym na powierzchni kadłuba jednostki macierzystej, gotowe do natychmiastowego startu w razie potrzeby. Ponadto sępy były przystosowane do ataków z zaskoczenia - mogły składać swoje boczne panele, ukrywając cztery działa laserowe i sprawiając na pierwszy rzut oka wrażenie nieuzbrojonych.
Przewaga droidów myśliwskich nad maszynami pilotowanymi przez istoty rozumne wynikała przede wszystkim z możliwości produkowania i wysyłania ich do bojów całymi chmarami, a także z "komputerowego" refleksu i możliwości wykonywania manewrów, które były nie do przeprowadzenia dla istot organicznych między innymi ze względu na przeciążenia. Z drugiej strony jednak, myśliwce bezzałogowe nie dysponowały tym, co mieli zawodowi piloci. Zamiast kreatywności, intuicji i fantazji posiadały jedynie ograniczony garnitur zaprogramowanych zachowań, które po pewnym czasie dość łatwo było przewidzieć. Ponadto ich piętą achillesową była kwestia łączności z jednostką kontrolującą. Sygnał sterujący był wprawdzie kodowany, jednak posiadając zagłuszacze o wystarczająco dużej mocy można było go zakłócić, co pozbawiało dowódców kontroli nad myśliwcami. Miało to miejsce w bitwie droidów z siłami Thrawna, kiedy to przyszły wielki admirał zablokował myśliwce chissańskim zagłuszaczem o dużej mocy i zniszczył je sieciami Connera. W podobnej sytuacji można jeszcze było wykorzystać alternatywny kanał komunikacji, oparty na modulowanej wiązce laserowej. Utrzymanie droida w "polu widzenia" statku-matki nie było jednak specjalnie proste w warunkach bojowych. Jeżeli myśliwiec został pozbawiony sygnału sterującego, przełączał się automatycznie w tryb uśpienia, a po półgodzinie pozostawania bez rozkazów - aktywował system samozniszczenia, aby zastosowane w nim rozwiązania technologiczne nie wpadły w niepowołane ręce.
Inną wadą droidów-sępów był też ich względnie krótki zasięg, zarówno pod względem czasu, jak i odległości skutecznego działania. Sygnał sterujący emitowany z okrętu dowodzenia droidami miał maksymalny zasięg około szesnastu tysięcy kilometrów. Ponad tę odległość droidów po prostu nie można było wysłać. Dodatkowo, maszyna tego typu była zasilana prętami paliwa stałego, które co prawda pozwalały na osiąganie dużego przyspieszenia, lecz pozwalały na niewiele ponad pół godziny lotu w warunkach bojowych.[1] Zawsze pozostawała też kwestia możliwości utraty okrętu dowodzącego, co natychmiastowo dezaktywowało droidy. Zademonstrowano to podczas bitwy o Naboo. Dużą część tych niedostatków postarano się wyeliminować w stworzonych podczas wojen klonów następcach sępów - tri-fighterach.
Zastosowanie
Droidy-sępy z początku wykorzystywała przede wszystkim Federacja Handlowa i podmioty z nią związane (wyposażono w nie między innymi misję mającą za zadanie przechwycić z rozkazu Palpatine'a Lot Pozagalaktyczny), a później stały się one najpowszechniejszymi myśliwcami kosmicznymi Separatystów. Po zakończeniu wojen klonów i zdalnej dezaktywacji armii droidów, duża część tych maszyn zaginęła lub uległa zniszczeniu.
Przypisy
Źródła
- Mroczne widmo (Pierwsze pojawienie)
- Battlefront II
- Republic 50: The Battle of Kamino
- Jedi: Hrabia Dooku
- Generał Grievous
- Oblężenie Saleucami (seria)
- Zemsta Sithów
- Poza galaktykę
- Wojny klonów (serial 3D)
- Część I: Niesamowite przekroje
- Część I: Słownik obrazkowy
- Droid starfighter w pierwszym Databanku (Link archiwalny z dnia 03.02.2010 na web.archive.org)