Korweta CR90/Legendy
|
Korweta CR90 |
Podstawowe dane | |
---|---|
Producent: | Corellian Engineering Corporation |
Rodzaj: | Korweta |
Specyfikacja techniczna | |
Długość: | 150 m |
Silniki: | 11 silników jonowych |
Prędkość w atmosferze: | 950 km/h |
Prędkość w kosmosie: | 60 MGLT |
Hipernapęd: | Klasy 2 CEC Subspace |
Uzbrojenie: | 6 podwójnych turbolaserów Taim & Bak H9 (standardowo) |
Kadłub: | Ferromagnetyczny, ceramiczny |
Osłony: | Generator osłon Phoah-Kingmeyer 484-J4e |
Różne | |
Załoga: | 30 - 165 osób (zależnie od konfiguracji) |
Pasażerowie: | Do 600 (zależnie od konfiguracji) |
Ładowność: | Do 3000 t (zależnie od konfiguracji) |
Przynależność: |
Korweta CR90 to jeden z najpopularniejszych okrętów kosmicznych produkowanych i używanych w czasach istnienia Imperium. Często nazywano ją łamaczem blokady, ze względu na regularne stosowanie jej w tego typu misjach.
Charakterystyka
Korweta CR90 została pierwotnie zaprojektowana na rynek koreliański, lecz dzięki swojej uniwersalności szybko zdobyła uznanie wśród licznych użytkowników zarówno prywatnych, jak i państwowych - a później szczególnie w środowiskach sprzyjających Rebelii. Dzięki modularnej budowie wnętrza i dużym możliwościom adaptacyjnym, po szybkich, acz kompleksowych przeróbkach ten sam okręt mógł być wykorzystywany do wielu rozmaitego typu zadań. Wnętrze korwety można było przystosować do przewozu całej gamy ładunków - od dość drobnych po paliwa ciekłe czy gaz do turbolaserów. Można było również przerobić ją na statek pasażerski, czy wręcz luksusowe, latające kasyno, lub dostosować do przewozu dużej ilości wojska czy sprzętu wojennego. Używano jej czasami, jako okręt desantowy, wojenny lub przemytniczy. Niektóre egzemplarze korwet stawały się bardzo skutecznymi okrętami pirackimi lub korsarskimi, ale równocześnie wielu senatorów i dostojników z różnych planet wybierało ten typ okrętu na jednostki dyplomatyczne dla siebie lub swoich współpracowników.
W zależności od zasobów finansowych właściciela, korweta mogła być szybka, dobrze uzbrojona, opancerzona lub też wszystko na raz. W zależności od wybranej opcji, jej załoga liczyła od 30 osób personelu cywilnego (szybka, nieuzbrojona konfiguracja transportowa), aż do składającej się ze 165 osób załogi wojskowej (okręt wojenny). Podobnie wahało się uzbrojenie tej jednostki: od całkowitego jego braku, aż po pokaźny zestaw turbolaserów czy dział jonowych (te ostatnie szczególnie przydatne w wariantach pirackich).
Ze względu na uniwersalność i dużą możliwość modyfikacji, korwety CR90 były używane przez najróżniejsze organizacje. Siły Rebelii używały ich w zasadzie do wszystkiego, co było akurat potrzebne. W szczególności jednak do zapewnienia lżejszym jednostkom wsparcia w walkach w przestrzeni (także podczas działań szturmowych). Imperium wykorzystywało je często jako jednostki patrolowe lub transportowe. Jako że korweta była w zasadzie największym okrętem o zdolnościach bojowych, którego posiadanie przez prywatnego użytkownika nie było ścigane przez władze, często wykorzystywano ją nie tylko w siłach bezpieczeństwa rozmaitych korporacji czy też rządów planetarnych, ale też przez mniejsze firmy czy przewoźników. Posiadanie korwety było też marzeniem każdego "niezależnego przedsiębiorcy" na dorobku, a także - jak już wspomniano - dbających o swój prestiż piratów i korsarzy.
Jedną z najsłynniejszych korwet koreliańskich była dyplomatyczna Tantive IV, statek księżniczki Leii, przechwycona przez Imperium nad Tatooine.
Źródła
- Nowa nadzieja (Pierwsze pojawienie)
- X-Wing Alliance
- Powrót Jedi
- Behind the Magic
- The New Essential Guide to Vehicles and Vessels