Odwrót ze Środkowych Rubieży
Być może w archiwach są braki.
Ten artykuł wymaga poszerzenia. Prosimy, rozbuduj go, korzystając z zaleceń edycyjnych i uwag zawartych w dyskusji. |
Odwrót ze Środkowych Rubieży |
Początek | 2 ABY |
Koniec | 3 ABY |
Miejsce | Środkowe Rubieże |
Wynik | Zwycięstwo Imperium. |
Skutki | Odwrót rebeliantów. |
Strony | |
---|---|
Sojusz dla Przywrócenia Republiki | Imperium Galaktyczne |
Dowódcy | |
Kapitan Micha Evon† |
|
Bitwy |
Odwrót ze Środkowych Rubieży był militarną akcją podjętą przez Sojusz dla Przywrócenia Republiki na Środkowych Rubieżach podczas galaktycznej wojny domowej związaną z imperialną ofensywą, której celem było odzyskanie kontroli w owym obszarze galaktyki.
Preludium
Na fali sukcesu nad Yavinem, dowództwo Sojuszu Rebeliantów uznało, że czas przenieść działania wojenne z obrzeży galaktyki do bardziej cywilizowanych systemów. Rebelia zaangażowała w operację tysiące statków i setki grup bojowych. Wśród grup bojowych buntowników znalazła się 61 Kompania Piechoty Mobilnej znana lepiej jako Kompania Zmierzch. Brała udział między innymi w walkach o pustynne fabryki Phorsy Gedd oraz zdobyła pałac książęcy w Bamayar. W tej fazie siłom Sojuszu szło całkiem dobrze, po serii wielu porażek oraz zwycięstw udało im się zdobyć kilka planet. Jednostki takie jak Kompania Zmierzch tworzyły szpicę Rebelii, która torowała drogę flocie.
Odwrót
Dziewięć miesięcy po rozpoczęciu kampanii, naczelne dowództwo Sojuszu nakazało odwrót, uznając, że flota jest zbyt rozproszona i nie posuwa się naprzód. Trzeba było bronić świeżo zdobytych terenów, co wkrótce przerodziło się w masowy odwrót.
Haidoral Prime
Osiemnaście miesięcy po rozpoczęciu całej kampanii, w roku 3 ABY miejscem walk stała się planeta Haidoral Prime, gdzie walczyła Kompania Zmierzch. Początkowo miejscem walk było miasto zwane Blaskiem. Rebeliantom udało się je obronić, ale mieli tylko osiem godzin na opuszczenie planety. Po walkach o miasto, Kompania Zmierzch prowadziła rekrutację cywilnych ochotników, by uzupełnić straty. W jej trakcie, do jednostki przyszła wieść od sympatyka Rebelii z rezydencji gubernatora. Poinformował on żołnierzy, że w budynku byli przetrzymywani jeńcy, o których życie się obawiał. Dowodzący Kompanią Zmierzch kapitan Evon nakazał przygotowanie planu opanowania rezydencji gubernatora. Po wykonaniu zadania okazało się, że jeńcy byli zmyłką, a rebeliantów wezwała gubernator Haidoral Prime, Everi Chalis, która postanowiła przejść na ich stronę, a ci zabrali ją ze sobą.
Coyerti
Następnie Kompania Zmierzch została oddelegowana na planetę Coyerti, by pomóc tubylcom w walce z Imperium. Ponad dziesięć lat temu, imperialni założyli tam ośrodek badawczy, gdzie wytwarzano broń biologiczną, a następnie testowano na miejscowej faunie i florze. Mieszkańcy Coyerti nie pozostali obojętni i przez lata stawiali opór, stając się sprzymierzeńcami Rebelii, gdy ta się uformowała. Zbliżał się ich okres reprodukcyjny, podczas którego stawali się bezbronni. Dowództwo Sojuszu wysłało więc Kompanię Zmierzch, by broniła tubylców w momencie ich bezradności, a dzięki informacjom od Everi Chalis mogli zaatakować imperialne laboratorium zwane Destylarnią. Pierwszego dnia udało im się zniszczyć mały zespół namiotów i czujników, skupiający niewielką załogę Imperium. Nazajutrz doszło do pierwszego większego starcia, podczas którego rebeliantom udało się zdobyć imperialny fort. Następnego dnia, oddział dowodzony przez Namira zatopił w bagnie maszynę AT-ST. Czwartego dnia ten sam oddział maszerował przez dżunglę, by dotrzeć do głównego celu misji, podczas, gdy reszta Kompanii Zmierzch walczyła z siłami Imperium. Podczas piątego dnia, oddziałowi Namira udało się zniszczyć Destylarnię, wypełniając tym samym zadanie. Dwa dni później, Kompania Zmierzch odleciała z Coyerti, gdyż upłynął już okres godowy tubylców i byli ponownie gotowi do samodzielnej walki.
Kolejne walki
Jednocześnie z bitwą o Coyerti, miały miejsce starcia o Talrezan Cztery, o Stację Nadzieja i o Unroola Dawn, które Rebelia przegrała. Trzy dni po walkach na Coyerti, konwój wiozący Kompanię Zmierzch został trzy razy zaatakowany. Imperialni mogli namierzyć jednostkę Sojuszu, gdyż wiozący ją statek Thunderstrike miał wyciek hipermaterii. Rebelianci postanowili napaść na jakiś transportowiec Imperium, by zdobyć potrzebne do naprawy części. Zaczaili się w układzie Redhurne i dokonali abordażu na imperialny transportowiec. Dzięki pomocy Everi Chalis, Kompanii Zmierzch udało się zdobyć potrzebne części. Gdy trwała bitwa o Hoth, Thunderstrike - koreliańska korweta, która pełniła rolę transportowca Kompanii Zmierzch, została zaatakowana w sektorze Elochar, jednak przetrwała tę potyczkę.
Rozstrzygnięcie
Ostatecznie Imperium zdołało odbić większość Środkowych Rubieży. Sojusz zdołał utrzymać jedynie kilka planet leżących przy granicy Zewnętrznych Rubieży. Tuż po bitwie o Hoth, imperialni prowadzili dalsze manewry wojenne na tych obszarach, przez co do Eskadry Śmierci, która poszukiwała głównych sił i dowództwa rebeliantów trzeba było przydzielić gwiezdne niszczyciele ze Światów Jądra. Umożliwiło to Everi Chalis przygotowanie planu Operacji Przerwany Łańcuch.
Źródła
- Battlefront: Kompania Zmierzch (Pierwsze pojawienie)