Imperialna Wojna Domowa (gra PBF)

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Być może w archiwach są braki.

Ten artykuł wymaga poszerzenia.


Prosimy, rozbuduj go, korzystając z zaleceń edycyjnych i uwag zawartych w dyskusji.

Łowca nagród wyciągnął blaster, starannie wycelował w ofiarę i nacisnął na spust...

Gra fabularna rozgrywana za pomocą forum internetowego.


To hasło dotyczy gry typu PbF RPG, czyli przejawu twórczości fanów. Zawarte w nim informacje odnoszące się do jakichś postaci, wydarzeń itd. mogą być w całości lub w pewnym stopniu niekanoniczne.

Logo Imperialnej Wojny Domowej.

Imperialna Wojna Domowa (w skrócie IWD) to jedna z najpopularniejszych polskich gwiezdnowojennych gier PBF RPG, rozgrywana na forum serwisu Star Wars Extreme. Powstała 1 września 2009 roku dzięki współpracy Jedi Nadiru Radeny (pomysłodawcy gry), Teziretta, Kerana i dwóch grafików, Bazego oraz Articlesa. Do 1 sierpnia 2010 roku wszyscy gracze – w tym aktywni i nieaktywni w liczbie 29 oraz czterej mistrzowie gry – napisali w trzydziestu ośmiu topikach-lokacjach 2056 postów opisujących ruchy swoich postaci lub NPCów. Bezpośrednim prekursorem IWD było Polowanie na Jedi z forum portalu The Outer Rim.

Fabuła, miejsce i czas akcji

Imperium zawsze przedkładało ambicje nad współpracę. Po bitwie o Endor okazało się, że wszyscy pragną przejąć władzę nad tym, co pozostało z Imperium – a przynajmniej wykroić dla siebie własne minimperia.
Voren Na'al o upadku Imperium Galaktycznego

Akcja Imperialnej Wojny Domowej rozpoczyna się w roku 6 po bitwie o Yavin, w trakcie wojny domowej rozrywającej na kawałki stare Imperium Palpatine’a. Główny wątek fabularny po części pokrywa się z tytułowym konfliktem, choć nie prezentuje żadnych większych działań wojennych. Wynika to z faktu, że miejscem akcji jest neutralna planeta Tion, która stanowi klucz do kontroli regionu zwanego Hegemonią Tion. Poszczególne frakcje Imperium starają się przeciągnąć na swoją stronę Tion (a także jego księżyc, Erdevon) drogą dyplomatyczno-wywiadowczą, podkopując jednocześnie pozycje swoich rywali. Cała akcja rozgrywa się głównie w obrębie jednego systemu gwiezdnego.

Imperialna Wojna Domowa będzie miała zakończenie, w którym wszystkie główne wątki fabularne zostaną definitywnie rozwiązane. Będzie ono zbieżne w czasie z wydarzeniem niezwykle istotnym dla kanonu Star Wars: przejęciem przez Thrawna kontroli nad Imperium Galaktycznym. W grze obowiązuje umowny system przepływu czasu, w którym np. dla jednego gracza może trwać dzień, a dla drugiego noc. Przyjmuje się, niezależnie od faktycznego upływu czasu dla poszczególnych postaci, że jeden miesiąc w rzeczywistości reprezentuje jeden miesiąc w grze.

Frakcje

Imperialna Wojna Domowa.
Szykuje się naprawdę ciekawa – i zacięta – rywalizacja. Z jednej strony ja, z drugiej proimperialny Rząd Tionu, z trzeciej generał Horell i jego Imperialny Garnizon, z czwartej imperialne frakcje, z piątej tiońskie organizacje niepodległościowe. Mogę się założyć, że Nowa Republika także gdzieś tu się kręci.
— Sheina Reitan o sytuacji w systemie gwiezdnym Tionu

Głównych państw, frakcji i organizacji jest w Imperialnej Wojnie Domowej w sumie dziesięć. Cztery z nich mają zasięg galaktyczny, trzy dzielą między sobą władzę nad systemem gwiezdnym, trzy są zaś lokalnymi tiońskimi organizacjami. Postać gracza może być członkiem każdej z nich, przy czym istnieją pewne ograniczenia dla bohaterów związanych z praktycznie nieobecną w grze Nową Republiką. Oto najważniejsze frakcje:

Mechanika gry i postacie

Imperialna Wojna Domowa.
'Historia galaktyki to coś więcej niż tylko opisy wojen, bitew i podbojów. Historię tworzą losy indywidualnych ludzi.
Voren Na'al we wstępie do historii największych bohaterów Rebelii

Jak w każdej grze typu PBF RPG, tak i w Imperialnej Wojnie Domowej wszystkie działania postaci opisywane są przez graczy za pomocą postów, które są wstawiane do specjalnych topików-lokacji. Działania te podlegają moderacji mistrzów gry odpowiedzialnych za prowadzenie NPCów, walk, a także samych lokacji. Gra w głównej mierze polega na tym, że gracze opisują zamierzenia, czyny, wypowiedzi, myśli, emocje i doświadczenia zmysłowe swoich postaci dokładnie tak, jak gdyby tworzyli opowieść lub opowiadanie fanowskie.

Wszystkie postacie w grze dysponują odgórnie określonym stanem współczynników i umiejętności wynikających z ich rasy, klasy oraz historii. Warto jednak podkreślić, że w Imperialnej Wojnie Domowej nie istnieje system zbierania punktów doświadczenia, ani awansowania na wyższy poziom. Współczynniki i tym podobne są wykorzystywane przez mistrzów gry jako wskazówki; najważniejsza jest zawsze treść postów graczy, ich pomysłowość i inwencja oraz umiejętności literackie.

Gracz może się wcielić w dowolną z ponad trzydziestu ras obcych i może wybrać spomiędzy 22 klas zwykłych (np. żołnierza, mechanika lub hakera) oraz 7 klas wrażliwych na Moc. Te ostatnie oceniane są przez mistrzów gry surowiej niż wszystkie pozostałe. Każda postać dysponuje określoną ilością kredytów oraz ekwipunkiem czyli np. bronią, pancerzem, droidem czy statkiem kosmicznym. Dla ułatwienia wszystkie przedmioty, uzbrojenie i maszyny zostały wypisane w specjalnych topikach informacyjnych.

Kanon w grze

Imperialna Wojna Domowa.
Jak bywa z historiami, szczegóły i pewne fakty zatarł upływ czasu. Możliwe więc, że kolejność faktów się nie zgadza, a pisownia niektórych nazwisk nie jest ścisła.
Voren Na'al o historii galaktyki

Wydarzenia z IWD jako twórczość fanowska nie należą do kanonu. Imperialna Wojna Domowa prowadzona jest jednak przez twórców tak, aby była jak najbardziej zgodna z kanonem Gwiezdnych wojen. Autorzy dokładają wszelkich starań, aby w grze nie występowały żadne elementy sprzeczne z uniwersum znanym z filmów, książek czy komiksów. Fabuła, jak i też miejsce akcji oraz sposób postępowania galaktycznych frakcji są poprowadzone tak, aby w żadnym momencie gry nie były sprzeczne z kanonem, także w miarę jego rozwoju.

Największym odstępstwem od wizji Lucasa i większości pozostałych twórców jest maksymalne urealnienie świata. W efekcie w grze nie brakuje przekleństw, seksu, narkotyków, brutalności, ani krwi. Dodatkowo realia są ustawione w taki sposób, by jak najwiarygodniej ukazać walkę, działanie technik Mocy i wpływ obrażeń (lub intoksykacji) na poczynania bohaterów.

Linki zewnętrzne