Frachtowiec Action VI
Frachtowiec Action VI |
Podstawowe dane | |
---|---|
Pełna nazwa: | Koreliański frachtowiec typu Action VI |
Producent: | Corellian Engineering Corporation |
Rodzaj: | Frachtowiec |
Specyfikacja techniczna | |
Długość: | 125 m |
Prędkość w atmosferze: | 650 km/h |
Hipernapęd: | Klasy 3 |
Różne | |
Załoga: | 10 |
Ładowność: | 90 000 t |
Cena: | 1 000 000 cr |
Action VI to w prostej linii następca święcącego wielkie sukcesy frachtowca Action IV i jego trochę mniej znanego następcy, Action V. Jednostka ta posiadała wszelkie zalety swoich poprzedników z tą różnicą, że postanowiono jeszcze trochę polepszyć to, co nie było dopracowane w poprzednich modelach.
Charakterystyka
Opis frachtowca
A-VI był zasadniczo wielkim kontenerem na ładunek, wyposażonym w potężne silniki i niewielkie, choć wygodne pomieszczenia dla załogi. W porównaniu ze swoimi poprzednikami miał nieco lepsze opancerzenie kadłuba, ale przede wszystkim mógł przewozić jeszcze więcej ładunku (prawie o 1/3 w porównaniu do frachtowca Action IV), co sprawiało oczywiście, że był nieco większy niż poprzednie jednostki tej serii. Na A-VI jak i w A-V zainstalowano też tarcze energetyczne, które zapewniały mu dodatkową ochronę w przypadku napotkania w przestrzeni nieprzyjaznych czynników, ze szczególnym uwzględnieniem wrogo nastawionych. Nie zmieniono natomiast systemu nawigacji nadprzestrzennej. Podobnie jak jego poprzedniki, typowy Action IV nie posiadał autonomicznego komputera nawigacyjnego i musiał polegać albo na droidach astronawigacyjnych, albo na gotowych danych dostarczonych w porcie macierzystym. Wybranie tej drugiej możliwości było oczywiście najtańsze, ale zmuszało załogę do korzystania jedynie z uprzednio wytyczonych tras, co w przypadku rozmaitych niespodziewanych okoliczności w rodzaju ataku wrogich sił mogło być dużym utrudnieniem. Mimo dużej mocy silników, statek był raczej powolny i posiadał znikomą zwrotność, co przy znacznej ilości atrakcyjnej zawartości czyniło go łatwym i pożądanym łupem dla piratów i im podobnych przestępców. Z tego względu podczas podróży przez co bardziej niespokojne obszary jednostki te zwykły chronić się w konwojach.
Możliwość taniego przewiezienia dużej ilości towaru, mimo że w modelu fabrycznym konfiguracja ładowni zasadniczo pozwala na przewożenie produktów tylko zbliżonych gatunkowo, bez możliwości zapewniania im indywidualnych warunków, sprawiła że Action VI zyskały wielką popularność. Wiele firm zaczęło wytwarzać ich klony, różniące się w zasadzie tylko nazwą i nieznacznymi szczegółami konstrukcyjnymi, a ich produkcja nie zmalała nawet po tym, jak CEC przestała wytwarzać oryginały na parę dekad przed bitwą o Yavin.
Wśród jednostek tego typu rzadko zdarzały się jakiekolwiek indywidualności, chyba że wśród tych nielicznych statków, które wpadły w ręce Rebelii, czy to drogą kupna, czy też częściej pozyskania na czarnym rynku lub kradzieży. Z reguły statki te należą do dużych kompanii przewozowych, czasem - do niezależnych przewoźników, którym udało się dorobić. Na ich pokładach było zazwyczaj kilka miejsc dla niewykwalifikowanych pracowników, tak więc zdarzało się - ale to już zależało od polityki właściciela - że można było zabrać się danym statkiem z planety do jednego z jego celów podróży, odpracowując koszta przejażdżki pracą na pokładzie, szczególnie podczas załadunku i rozładunku. Wielu późniejszych przemytników czy nawet znanych przedsiębiorców w ten sposób rozpoczynało swoją karierę w galaktyce. Można by tu wymienić chociażby Platt O'Keefe.
Prywatne modyfikacje i odmiany
Jeżeli chodzi o słynne jednostki z serii Action, to znany przemytnik Talon Karrde przebudował posiadany przez siebie A-VI na ruchome centrum dowodzenia. Jego Wild Karrde (Dziki Karrde) zachował po tych modyfikacjach charakterystyczny wygląd statku serii A, wnętrzem i osiągami przypominał jednak bardziej skrzyżowanie korwety z luksusowym jachtem, niż frachtowiec, od którego się wywodzi.
Rebelianci oraz niektórzy piraci podejmowali również próby przebudowania frachtowców serii Action, a szczególnie Action VI, na okręty klasy lekkich fregat. Z przebudowanym kadłubem, zainstalowanym dodatkowym opancerzeniem i osłonami, uzbrojone zazwyczaj w kilka turbolaserów i wyrzutni torped protonowych lub ciężkich rakiet, były one nazywane fregatami typu Interceptor.
Źródła
- The New Essential Guide to Vehicles and Vessels
- Rebel Alliance Sourcebook
- Inside the Worlds of Star Wars: Attack of the Clones
- Starships of the Galaxy (2007)
- Star Wars Gamer 4