Frachtowiec Action V

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.
Frachtowiec Action V
Podstawowe dane
Pełna nazwa: Koreliański frachtowiec typu Action V
Producent: Corellian Engineering Corporation
Rodzaj: Frachtowiec
Specyfikacja techniczna
Długość: 115 m
Prędkość w atmosferze: 650 km/h
Hipernapęd: Klasy 4
Różne
Załoga: 10
Ładowność: 75 000 t
Cena: 975 000 cr



Action V był frachtowcem firmy Corellian Engineering Corporation i następcą sławnego Action IV.

Charakterystyka

Opis statku

Kiedy jakaś jednostka odnosiła sukces, naturalnym wydawało się rozwijanie jej i ulepszanie, celem osiągnięcia jeszcze lepszych efektów w wybranych obszarach. Tak więc wielki sukces komercyjny frachtowca Action IV stał się impulsem do stworzenia przez CEC jego wersji rozwojowej, nazwanej Action V.

A-V był w porównaniu ze swoim poprzednikiem większy, bardziej pojemny oraz odporniejszy na ataki piratów i rozmaitego typu czynniki zewnętrzne. W celu zapewnienia mu lepszej ochrony szczególnie przed tymi bardziej agresywnymi z w/w czynników, często uzbrojonymi w blastery i działka, ulepszony Action został wyposażony w tarcze energetyczne, pozwalające mu odeprzeć chociaż część ewentualnie wymierzonych w niego ataków. Większy okręt czy porządniejszy myśliwiec nie będzie miał wprawdzie problemów z przebiciem się przez te słabe osłony, stanowiły one jednak pewne zabezpieczenie przed lekkim sprzętem piratów lub zabłąkanymi wiązkami trafiającymi rykoszetem.

Podstawowy układ pomieszczeń i rozplanowanie systemów pokładowych pozostało w tym modelu takie samo, jak w całej rodzinie Action, a więc mostek i pomieszczenia załogi z przodu, nad nimi dziobowa ładownia, dalej praktycznie cały kadłub zajęty przez główną ładownię (z reguły dwupoziomową, chociaż można zaaranżować ją inaczej), a na końcu pomieszczenia techniczne, siłownia oraz główne silniki. Pomimo ambitnych planów, Corellian Action V nie zdobył takiej popularności, jak jego poprzednik. Jego głównym problemem okazało się zmniejszenie prędkości w nadprzestrzeni - krok, który projektantom wydawał się mało szkodliwy, a ostatecznie doprowadził do pozostania większości potencjalnych kontrahentów przy poprzednich wersjach frachtowca, aż do momentu pojawienia się - niedługo później - modelu Action VI.

Źródła

Pierwotna wersja tego artykułu pochodzi z zasobów Stoczni Sluis Van. Artykuł umieszczony za wiedzą i zgodą Zarządu Stoczni.