Dark Forces

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Ten artykuł dotyczy gry komputerowej. Zobacz też: cały cykl wydawniczy związany z tym tytułem - gry, książki, komiksy....
Dark Forces
Wydawca: LucasArts
Producent: LucasArts
Data wydania: 28 lutego 1995
Gatunek: FPP
Platformy:
  • PC
  • Playstation
  • Macintosh
Nośnik: 1 CD
Recenzja na StarGamer



Dark Forces to gra komputerowa osadzona w świecie Gwiezdnych wojen, która zapoczątkowała popularną serię (dalsze części to Dark Forces II: Jedi Knight wraz z rozszerzeniem Mysteries of the Sith; Jedi Knight II: Jedi Outcast oraz Jedi Knight: Jedi Academy). Wydana w 1995 roku była swego rodzaju przełomem w gatunku gier "doomopodobnych". Główny bohater, Kyle Katarn, w którego wcielał się gracz, miał za zadanie wykonanie dla Rebelii kilkunastu misji. Każda z nich miała określone cele i wytyczne, które należało wypełnić, by przejść dalej. Poza zabijaniem przeróżnego rodzaju przeciwników konieczne było rozwiązywanie zagadek logicznych, co urozmaicało rozgrywkę. Nie było opcji zapisu stanu gry (zamiast tego wprowadzono system żyć) ani trybu dla wielu graczy. Z tego ostatniego zrezygnowano na rzecz dość rozbudowanej osi fabularnej, osnutej wokół wykrycia i zniszczenia tajnej broni Imperium zwanej Mroczny szturmowiec. Akcja gry rozgrywa się tuż przed i bezpośrednio po Nowej nadziei.

Misje i zarys fabuły

Misja I

Na polecenie Mon Mothmy, Kyle udał się na planetę Danuta. W tamtejszej tajnej bazie Imperium znajdowały się plany Gwiazdy Śmierci, czekające na przekazanie Darthowi Vaderowi. Katarn zdołał przedostać się na teren placówki i wykraść plany, które wkrótce potem przekazano księżniczce Leii.

Misja II

Dyskusja o ataku na bazę Tak.

Rebelia po raz kolejny zwróciła się o pomoc do Katarna po tajemniczym ataku dokonanym przez Imperium na jedną z tajnych placówek Sojuszu na planecie Talay. Ofensywa była prawdopodobnie odwetem za zniszczenie Gwiazdy Śmierci, jednak niezwykła szybkość i niszczycielskość ataku, jak również dziwne dźwięki dające się słyszeć w tle wiadomości z wezwaniem pomocy, skłoniły Mon Mothmę do zbadania sprawy. Niepokój wzbudziły także doniesienia sympatyzującego z Rebelią imperialnego oficera, Crixa Madine'a o nowej eksperymentalnej broni Imperium zwanej Ciemny szturmowiec. Kyle zgodził się na współpracę i wraz ze swoim pilotem i wspólniczką zarazem, Jan Ors, udał się na Talay. Zniszczone miasto było okupowane przez wojska Imperium, przed jego zbadaniem konieczne było uruchomienie uszkodzonej elektrowni zasilającej sieć miejską. W sercu posterunku Imperium Katarn znalazł niespotykany model karabinu, zbyt wielki, by mógł go używać człowiek. Z odnalezioną bronią wrócił na miejsce lądowania i opuścił planetę.

Misja III

  • Miasto Anoat: podziemna kryjówka.

Oznaczenia na tajemniczej broni pozwoliły parze najemników na wpadnięcie na trop projektu Ciemny szturmowiec. Konstruktorem karabinu okazał się Moff Rebus, znany ze swojej paranoi i fanatycznej lojalności wobec Imperium. Jego kryjówka znajdowała się głęboko pod miastem Anoat, prowadziła do niej skomplikowana sieć kanałów, pełna niemiłych niespodzianek przygotowanych na wypadek wizyty intruza. Nieraz brodząc po pas w toksycznych ściekach, Kyle musiał walczyć z robotami zwiadowczymi i przesłuchującymi, jak również z dianogami żyjącymi w ciemnych tunelach. Po długiej wędrówce Katarn zdołał odnaleźć i pojmać Rebusa, którego następnie poddano przesłuchaniu.

Misja IV

  • Planeta Fest: imperialny ośrodek badawczy.

Moff Rebus nie był chętny do współpracy, jednak podczas jednego z przesłuchań nieopatrznie wyjawił lokalizację ośrodka Imperium zajmującego się badaniami nad eksperymentalną bronią. Crix Madine potwierdził istnienie takiej bazy na planecie Fest. Prowadzono tam prace badawcze nad metalami i nowymi stopami; zdobycie próbki materiału, nad którym tam pracowano, miało dać kolejną wskazówkę na temat projektu Ciemny szturmowiec. Baza, zlokalizowana pośród wysokich klifów, okazała się bardzo dobrze broniona przed frontalnym atakiem.

Wysadzenie kopalni na Gromas.

Kyle zdołał dostać się do wnętrza przez jeden z szybów wentylacyjnych i zdobyć próbkę, a następnie ewakuować się z planety.

Misja V

  • Kopalnie Gromas, Krwawy Księżyc.

Metal zidentyfikowano jako phrik, niezwykle rzadki i wytrzymały stop, którego Imperium prawdopodobnie używało do opancerzenia szturmowców nowego projektu. Jan Ors zdołała ustalić, że na jednym z księżyców układu Gromas, gdzie wydobywano rudę, znajdują się kopalnie pod zarządem Imperium. Kyle zniszczył ośrodek, umieszczając ładunki sekwencyjne w złączach energetycznych prowadzących do głównej sieci reaktora. Nie przeszkodziło mu w tym nawet spotkanie z jednym z ciemnych szturmowców.

Misja VI

  • Imperialny ośrodek więzienny, Orinackra: los Crixa Madine’a.

Wkrótce po udanej akcji w systemie Gromas, współpracujący z Rebelią Madine został zdemaskowany i pojmany przez Imperium. Więzień został skazany na śmierć i umieszczony w silnie bronionym imperialnym więzieniu na planecie Orinackra, gdzie oczekiwał egzekucji. Jan i Kyle postanowili zorganizować misję ratunkową, pamiętając, jak wielką pomocą były raporty Crixa na temat projektu Ciemny szturmowiec. Zadanie nie było łatwe: do bloku więziennego, gdzie przetrzymywano Madine'a, nie było bezpośredniego dostępu z zewnątrz, gdyż dwa skrzydła więzienia obsługiwały nie połączone ze sobą windy, a każda z cel miała osobny klucz. Kyle wślizgnął się do bazy i szybem wentylacyjnym przedostał się najpierw do drugiej windy, a następnie do odpowiedniego bloku więziennego. Madine został odbity i obaj bezpiecznie uciekli z ośrodka.

Misja VII

Krążownik Arc Hammer

Uratowany Crix Madine podzielił się z Rebelią nowymi informacjami na temat projektu. Jego pomysłodawcą i głównym koordynatorem okazał się generał Rom Mohc. Oficer ten odznaczył się podczas wojen klonów i w okresie umacniania władzy przez Imperatora. Był jednym z niewielu generałów, którzy sprzeciwiali się konstrukcji Gwiazdy Śmierci. Mohc był bowiem zwolennikiem walki z wrogiem twarzą w twarz, w sposób honorowy, a nie za pomocą bezosobowej technologii. Okazało się także, że ciemni szturmowcy przechodzą łącznie trzy fazy produkcji. Pierwsza odbywała się w kopalniach Gromas, gdzie wydobywano phrik. Następnie ruda trafiała do fabryki robotów, gdzie była oczyszczana i przetwarzana. Końcowy surowiec trafiał następnie na pokład specjalnego krążownika zwanego Arc Hammer, gdzie wytwarzano finalny produkt – ciemnego szturmowca. Madine nie potrafił jednak podać lokalizacji ani fabryki, ani krążownika, niemniej wskazał ważny trop. Mianowicie Mohc współpracował z nieznanym królem świata przestępczego, który użyczał mu swoich przemytników, by w całkowitej tajemnicy transportowali materiały i wyposażenie między poszczególnymi ośrodkami biorącymi udział w projekcie. Crix zdołał tuż przed swoim pojmaniem odkryć jeden ze szlaków, łączący port kosmiczny Ramsees Hed z fabryką robotów. Kyle wylądował w tymże porcie i umieścił nadajnik na jednym ze statków przemytniczych, w nadziei, że doprowadzi on parę najemników do fabryki.

Misja VIII

  • Fabryka robotów, Anteevy: stacja beta.

Nadzieje na zlokalizowanie ośrodka nie okazały się płonne: sygnał naprowadzający doprowadził do planety Anteevy, niezamieszkanego, skutego lodem świata. Katarn przedostał się na teren fabryki, a następnie do miejsca, gdzie przetwarzano metal. Unikając trujących oparów i walcząc z wysłanymi przeciwko niemu ciemnymi szturmowcami, umieścił w centrum bazy ładunki sekwencyjne, które doprowadziły do wybuchu i zniszczenia ośrodka. Pozostało już tylko ostatnie zadanie – zlokalizować i zniszczyć krążownik Arc Hammer.

Misja IX

Moldy Crow w pułapce.

Kolejne udane akcje Katarna skłoniły generała Mohca do wyznaczenia gigantycznej nagrody za jego głowę. Co gorsza, Kyle był zmuszony udać się na Nar Shaddaa, miejsce, gdzie wprost roiło się od łowców nagród. Tam właśnie krzyżowały się szlaki wszystkich statków przemytniczych lecących z i na Gromas oraz Anteevy. Tutaj prawdopodobnie znajdował się punkt koordynujący ich działania i miejsce, gdzie przekazywano kody lub mapy nawigacyjne. Zdobycie ich dawało szansę na odnalezienie Arc Hammera. Kyle, unikając żądnych nagrody łowców, zdobył kartę nawigacyjną zawierającą cenne informacje. Tym razem jednak nie zdołał bezpiecznie opuścić planety. On i Jan zostali przechwyceni przez jacht kosmiczny Jabby i uwięzieni na pokładzie statku. Dziewczynę zamknięto w celi, a Kyle miał zostać stracony przez wrzucenie do jamy ze smokiem kell. Jabba nie znajdował się na pokładzie, niemniej nie odmówił sobie przyjemności holograficznej rozmowy ze skazańcem. Podczas krótkiej wymiany zdań wyszło na jaw, że to właśnie Hutt był tym tajemniczym królem podziemia współpracującym z Mohc'em.

Misja X

  • Statek Jabby Hutta, zemsta Jabby.

Kyle wyszedł cało z walki ze smokiem kell i wydostał się z areny. Po pokonaniu kilku strażników gołymi rękami, zdołał odzyskać ekwipunek. Teraz należało wykraść z takim trudem zdobytą kartę nawigacyjną, uwolnić Jan i opuścić niegościnny statek. Na pokładzie roiło się od niezwykle niebezpiecznych Gamorrean i nie mniej groźnych Granów walczących za pomocą detonatorów termicznych. Katarn nie uniknął również starcia z kolejnymi smokami kell, które Jabba trzymał na swoim jachcie. Po odzyskaniu karty i uwolnieniu Jan Ors oboje uciekli na pokładzie Moldy Crow.

Misja XI

  • Centrum Imperialne, Coruscant: Imperialna maska.

Analiza przeprowadzona przez Jan wykazała, że skradziona karta faktycznie zawierała dane nawigacyjne. Jednak jej odczytanie nie było możliwe bez odpowiedniego klucza deszyfrującego. Aby odkodować zawarte na karcie dane, Kyle musiał wyruszyć na Coruscant, do paszczy lwa. Poszukiwane urządzenie znajdowało się bowiem w budynku imperialnego wywiadu, skąd koordynowano tajne operacje. Dzięki kontaktom Crixa Madine'a udało się uzyskać kody identyfikacyjne, które umożliwiły bezpieczne lądowanie. Katarn przedostał się do podziemi budynku i odkodował kartę. Po powrocie na lądowisko czekała go jednak niemiła niespodzianka – został zaatakowany przez Bobę Fetta, łowcę nagród, którego Mohc osobiście wynajął. Walka była długa i trudna, gdyż Fett często atakował z powietrza, używając plecaka odrzutowego. Ostatecznie Kyle strącił przeciwnika i dzięki pomocy Jan czym prędzej ewakuował się z planety.

Misja XII

  • Imperialna stacja paliw Ergo, kradzież statku.

Zdobyte dane ujawniły, że kolejna trasa statku przemytniczego wiedzie na osobisty okręt Lorda Vadera, Executora. Okazało się, że ze względów bezpieczeństwa Arc Hammer co pewien czas wykonywał skoki w nadprzestrzeń po galaktyce, skutecznie ukrywając swoją lokalizację. Koordynaty tych skoków znała tylko załoga Egzekutora. Jedynym sposobem na dotarcie do fabryki ciemnych szturmowców było znalezienie się na pokładzie niszczyciela. W tym celu Kyle udał się do stacji paliw Ergo, gdzie dokował jeden ze statków przemytniczych. Katarn porwał statek i w przebraniu przemytnika ukrył się na pokładzie Egzekutora.

Misja XIII

  • Egzekutor: pasażer na gapę.

Dobrze ukryty na pokładzie superniszczyciela Kyle odczekał do momentu, kiedy oba okręty spotkały się. Wtedy opuścił kryjówkę i dostał się na pokład jednego z kontenerów z zaopatrzeniem, które transportowano na pokład Arc Hammera.

Misja XIV

  • Arc Hammer: mroczne przebudzenie.

Teraz pozostało Katarnowi "tylko" jedno zadanie: zniszczyć krążownik będący jednocześnie fabryką i platformą startową dla ciemnych szturmowców. W tym celu umieścił ładunki sekwencyjne w złączach głównej sieci zasilania. Tym razem musiał stawić czoło wielu egzemplarzom tego superdroida bojowego, a także niezliczonej ilości ludzkich szturmowców i pomniejszych jednostek zmechanizowanych. Na końcu swej wędrówki, gdy zmierzał już w stronę hangaru, zastąpił mu drogę sam Mohc wyposażony w broń i pancerz najnowszej wersji ciemnego szturmowca.

Generał chciał zmierzyć się z przeciwnikiem w bezpośredniej walce na śmierć i życie, jak przystało na wojownika. Z długiego starcia zwycięsko wyszedł Kyle. Następnie uciekł z pokładu krążownika promem typu Lambda. Eksplozję i ostateczny koniec projektu obserwował z pokładu Egzekutora Darth Vader. Wtedy właśnie wyczuł, że Katarn ma silne predyspozycje do władania Mocą.

Za swoje bohaterskie czyny Kyle został odznaczony przez Mon Mothmę gwiazdą Alderaanu.

Zawartość