All Terrain Experimental Transport

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.
AT-XT
Podstawowe dane
Pełna nazwa: All Terrain Experimental Transport
Producent:
Rodzaj: All Terrain
Specyfikacja techniczna
Wysokość: 5–8 m[1]
Prędkość w atmosferze: 25[2] – 75 km/h[1]
Uzbrojenie:
Osłony: Plazmowe tarcze ochronne[1]
Różne
Załoga: 1 pilot[1][2]
Ładowność: 12 kg[2]
Cena:
  • 14 700 cr (nowy)[2]
  • 2 200 cr (używany)[2]
Przynależność:



All Terrain Experimental Transport, w skrócie AT-XT, to dwunożna maszyna krocząca używana przez Wielką Armię Republiki podczas wojen klonów. W późniejszym czasie był również krótko używany przez siły wojskowe Imperium Galaktycznego, a także przez Sojusz Rebeliantów. AT-XT był przodkiem AT-RT i AT-ST.

Charakterystyka

AT-XT z profilu.

Projekty AT-XT powstały bardzo szybko, bez dokładniejszych testów oraz kontroli i były uważane za machiny eksperymentalne. Świadczy o tym choćby ich nazwa - "Chodzący Pojazd Eksperymentalny". Twórcom udało się jednak stworzyć pojazd skutecznie radzący sobie z oddziałami piechoty. Maszyna składała się dwóch części: z kabiny kontrolnej oraz dwóch nóg, zamontowanych po obu stronach kokpitu. Kabina kontrolna była zbudowana w taki sposób, żeby pomimo małej manewrowości robota kroczącego, mogła obracać się o 180 stopni - pozwalało to na zwiększenie pole widzenia i prowadzenie ognia na większym obszarze. Ponadto kokpit pojazdu posiadał opancerzone szyby, mające chronić kierowcę przed ostrzałem z lekkiej broni ręcznej. Niektóre egzemplarze AT-XT były również wyposażone w dwa słabe plazmowe generatory tarcz, umożliwiające im zatrzymanie przez chwilę wrogiego ognia.

Pojazd mógł osiągać prędkość dochodzącą nawet do 75 km/h na otwartym terenie, co czyniło go szybszym od wówczas używanych sześcionożnych robotów kroczących. Centralną bronią AT-XT były bliźniacze moździerze protonowe (z zapasem 18 pocisków[1]), które cechował znaczny zasięg i duża siła niszczenia. Oprócz nich na wyposażeniu maszyny znalazło się silne, podwójne działko laserowe o dużym zasięgu. Cały ten sprzęt okazywał się jednak bezużyteczny w starciu potężniejszymi pojazdami zmechanizowanymi. Z tego powodu pojazd był używany głównie jako szybka platforma artyleryjska, zapewniająca wsparcie oddziałom piechoty. Załogę pojazdu stanowił tylko jeden pilot. Ponadto AT-XT posiadał niewielką ilość miejsca dla ładunku o maksymalnej wadze 12 kg.

AT-XT na pole bitwy były zazwyczaj transportowane bezpośrednio przez krążowniki typu Acclamator, które opuszczały przez dwie rampy rozładunkowe, znajdujące się po obu stronach statku[1]. Mogły być też przerzucane na pole bitwy przez kanonierki LAAT/c, które mogły pomieścić jednocześnie cztery maszyny[2].

Historia

AT-XT podczas bitwy o Rhen Var.

AT-XT należały do pierwszego rodzaju pojazdów wyprodukowanych specjalnie dla Wielkiej Armii Republiki na zlecenie Kaminoan. Tworzenie projektów i produkcję robotów kroczących powierzono spółce Kuat Drive Yards oraz zależnej od niej, Rothana Heavy Engineering. Jednym z wyników rozwoju sprzętu wojskowego było stworzenie pojazdu AT-RT, jednoosobowego pojazdu przeznaczonego do rozpoznań i wsparcia piechoty. Jednak w początkowej fazie rozwoju opracowano prototypowy model AT-XT, posiadającego zamkniętą kabinę. Podczas testów została wyprodukowana spora ilość takich pojazdów, lecz nigdy nie trafiły one do masowej produkcji, ponieważ wojskowi postawili na lżejszego i bardziej zwrotnego AT-RT. Jednak AT-XT nadal były używane i dzięki temu zakosztowały walki na wielu frontach, gdzie ich umiejętności zostały poddane próbie. Ich zdolności trakcyjne, czas przetrwania na polu bitwy oraz niezawodność okazały się jednak niezadowalające. Z tego powodu pod koniec działań wojennych zostały zastąpione przez inne pojazdy, a ich produkcja została bardzo ograniczona. Maszyny te nie trafiły do masowej produkcji również w związku z tym, że podczas wojen klonów ich projekty były stale zmieniane. Ponadto podczas wojny opracowano robota kroczącego AT-ST, służącego jako pojazd testowy, który później zastąpił AT-XT.

AT-XT podczas bitwy o Jabiim.

Jednym z miejsc gdzie AT-XT został użyty w walce, była bitwa o planetę Rhen Var, która miała miejsce miesiąc po bitwie o Geonosis. Na planecie znalazły się one w wyniku zestrzelenia krążownika typu Acclamator, który transportował te pojazdy. Po jakimś czasie zostały one odnalezione przez siły republikańskie pod wodzą Anakina Skywalkera oraz Obi-Wana Kenobiego. Po obronie zestrzelonego krążownika, Anakin objął dowództwo na oddziałem AT-XT i ruszył na siły Separatystów. Następnie pojazdy brały udział w bitwie o Sivvi, gdzie wykorzystano trzy maszyny tego typu podczas konwojowania inżynierów klonów oraz w bitwie o Thule, gdzie zostały użyte do zniszczenia generatorów, aby krążownik typu Acclamator mógł wylądować na planecie. Następnie kilka AT-XT zostało wykorzystanych do zniszczenia sił Separatystów na planecie. Jedną z maszyn kierował mistrz Mace Windu.

AT-XT kierowany przez Mace'a Windu podczas bitwy o Thule.

Kolejnym starciem, w którym wykorzystano AT-XT było starcie na Raxusie Prime w roku 22 BBY. Użyto tam wówczas ośmiu maszyn. Nie odegrały co prawda wielkiej roli, ale brały udział w walkach z Separatystami. Rok później, w 21 BBY, AT-XT brały udział potyczce o Jabiim, gdzie na polu bitwy wykorzystano bliżej nieokreśloną ilość tych maszyn. Były one częścią 3 Armii Systemowej, będącej pod dowództwem Obi-Wana Kenobiego. Podczas walk na planecie zniszczono co najmniej kilka pojazdów.

Po zakończeniu wojen klonów, kilkanaście modeli AT-XT było używanych w działaniach wojennych zarówno przez Imperium Galaktyczne jak i Sojusz Rebeliantów podczas galaktycznej wojny domowej. Ci pierwsi szybko jednak zrezygnowali z ich dalszej produkcji, na rzecz dużo efektywniejszych AT-ST, które były inspirowane właśnie tymi maszynami.

Przypisy

Źródła

Zobacz kolekcję grafik dotyczących
All Terrain Experimental Transport.


All Terrain
[Pokaż/Ukryj]